به سختی می توان روزی را به یاد آورد که بدون پیشرفت در علم به وسیله تکنولوژی چاپ سه بعدی گذشته باشد. البته بیشتر این پیشرفت ها آن در زمینه پروتز و جایگزینی اندام مصنوعی با اندام آسیب دیده بدن می باشد ، آخرین پیشرفت در قسمت کوچکتر اما به همان اندازه مهم در بدن صورت گرفته – گوش!

یک تیم از محققان در مریلند تکنیک هایی را ابداع کرده اند که از تکنولوژی چاپ سه بعدی برای جایگزینی بخش های آسیب دیده گوش میانی با معادل مصنوعی ان استفاده می شود و پتانسیل زیادی برای درمان کم شنوایی و سایر مشکلات مرتبط با آن به وسیله چاپ سه بعدی را دارد.

گوش میانی ساخته شده با پرینتر سه بعدی به عنوان یک راه حل نو برای درمان افت شنوایی یا آسیب شنوایی است و زمانی رخ می دهد که صدف ها به علت آسیب فیزیکی یا عفونت باکتریایی ویا به دلایل دیگری آسیب دیده اند. کاهش شنوایی اغلب از طریق بازسازی و جراحی درمان می شود، که از پروتز هایی که از فولاد ضد زنگ یا فنجان های سرامیکی ساخته می شود به کار گرفته می شود همچنین عمل جراحی به طور معمول شامل دوخت یک پروتز منحصر به فرد برای هر فرد در اتاق عمل است، و این  کار نرخ شکست را بالا می برد.

صدفها  ساختارهای بسیار کوچکی هستند و یکی از دلایلی که این عمل جراحی دارای میزان شکست بسیار بالایی است، اندازه نادرست پروتزها می باشد. این نظر آقای جفری هیرش متخصص رادیولوژی دانشگاه ماریلند است ونظر ایشان این است که : اگر شما بتوانید یک پروتز را با طراحی دقیق تر سفارشی کنید، این روش میزان موفقیت بیشتری دارد و کاربردی تر است.

تلاشهای هیرش وهمکاران او در مسیر گوش میانی ساخته شده با پرینتر سه بعدی برای حل مساله پروتزهای گوش میانی پیشرفتهای زیادی داشته اند که منجر به کشف عامل اصلی شکست در انجام روش های جراحی با هدف تثبیت شنوایی بیماران مبتلا به گوش میانی آسیب دیده شده است.آنها همانند سایر همکاران خود در سراسر جهان پزشکی که از دسترسی فزاینده ای  به چاپ سه بعدی برخوردار بوده اند، از سیتی اسکن استفاده کردند و عکسهای سیتی اسکن را به مدل های دیجیتال تبدیل کرده و سپس توانستند این مدل های دقیق را به چاپگر سه بعدی برای تولید مستقیم ارسال کنند.

نتایج این پروژه پیشگامانه اخیرا در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه شده است.

منبع

www.3ders.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید